tiistai 18. marraskuuta 2014

Öisten katujen asukit

Tein edellisviikonloppuna pienen kuvausretken Turun öisille kaduille. Autot olivat jo nukkumassa, vaikka satunnaisia ohikulkijoita kyllä näkyi vaeltavan keskustan baareihin ja sieltä pois. Olen kai aikaisemminkin maininnut, että pidän katunäkymien ja autojen kuvaamisesta. Ja tässähän yhdistyvät kätevästi molemmat aiheet. 
 


Yökuvien ottaminen on hieman työlästä kun kuvat täytyy ottaa jalustalta ja valotukseen täytyy myös kiinnittää enemmän huomiota. Otan myös yleensä vain yhden kuvan kustakin kohteesta ilman haarukointeja, joten lopputuloksesta täytyy tulla kerralla hyvä. Näin ollen en siis juurikaan rajaa kuviani jälkikäteen vaan suoritan sen jo kuvausvaiheessa. Tämä metodi sopii minulle varsin hyvin ja tuottaa myös harvoin huonoa lopputulosta. Mutta se vaatii tietenkin myös kärsivällisyyttä ja keskittymistä.



 
Samalla tulin testanneeksi stand-kehitystä, jossa filmin annetaan kehittyä itsekseen noin tunnin verran ilman suurempia kääntelyjä. Jälki on oikein miellyttävää ja se sopii yökuvaukseen, sillä huippuvalot eivät pala puhki ja varjot saavat enemmän yksityiskohtia. Uskoakseni tavallinen filminkehitys ei olisi antanut yhtä sävykästä lopputulosta ja kuvissa olisi myös ollut enemmän puhkipalaneita ja täysin pimeitä kohtia. Lisäksi kehitysprosessi on varsin yksinkertainen ja helppo kun ei tarvitse vahdata kelloa ja käännellä kehityspurkkia jatkuvasti, vaan voi samalla vaikka lukea kirjaa tai lehteä sillä aikaa kun filmi kehittyy itsekseen. Lisää stand-kehityksestä täällä.






Täytyypä kokeilla stand-kehitystä jatkossakin sillä se on varsin helppo toimenpide. Itse asiassa tämä käyttämäni menetelmä taisi olla semi-stand -kehitys, sillä kääntelin kehityspurkkia pari kertaa kehityksen puolessavälissä. Millähän tavalla filmin prässäys ja stand-kehitys suhtautuvat toisiinsa...



---

Streets of the night

A week ago I made a little photography walk on the streets of Turku. The cars were already sleeping, but there were some people going to the bars of the city and back. I like photographing cars and streetviews and in this case I could combine them.

It takes a little effort to take night photographs, because you need to hassle with the tripod and think about the exposure a bit more carefully to get the correct exposure. Often I take only one photograph of each subject, so the result must be good right away. Also I crop my photographs very rarely afterwards so I do it in the viewfinder of my camera during the photography session.  This sort of working fits very well for me and I think the results are often very good. But of course it needs some time and patience.

With this film I tested the stand development method for the very first time. You just put the film in the tank with the developer and let it develope by on its own around an hour or so. I really like the results and I think the stand development method works very well with this kind of night photography. The highligths don't burn and there will be more details in the shadows. The developing process is also very easy and comfortable as you let the film develope while you are reading or doing something else. More about stand development here.

I think I'm going for stand development in the future. Actually this was a semi-stand development as I agitated the tank few times in the halfway of the process. I wonder how stand development works with pushed film...



5 kommenttia :

  1. Kiitos mielenkiintoisesta artikkelista, onko mitään käsitystä millaiset sekoitussuhteet Ilfordin kehitteelle sopisivat stand-kehitykseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia kommentistasi. En osaa sanoa millä tavalla muut kehitteet toimivat stand-kehityksessä, sillä olen itse kokeillut vain Rodinalilla. Viimeisestä kehityskerrasta on jo joitakin vuosia ja olen muutenkin tutustunut aiheeseen melko pintapuolisesti. Ilfordin kehitteistä ei minulla ole muutenkaan kokemusta.

      Rodinalilla käytin muistaakseni suhdetta 1+100, mutta se onkin melko voimakas kehite. Yleensä Rodinal on useimmiten mainittu kun puhutaan stand-kehityksestä.

      Joku on kokeillut Ilfotec LC29 -kehitettä standiin. Olisiko tuosta apua?

      http://photo-analogue.blogspot.fi/2012/11/stand-development.html

      Poista
  2. Terve! Hienoja juttuja blogissasi, tykkäsin todella!

    Sellainen asia minua kiinnostaisi, että millä asetuksilla kuvaat yöaikaan? Itse kuvaan pääosin TriX400:lle Pentax K1000 kameralla joka on siis täysmanuaali. Valotusmittarin lukeminen pimeässä on vähintäänkin haastavaa ja itse valotusmittari ei oikein toimi kun on tarpeeksi hämärää.

    Olen yrittänyt asiaa googlailla, mutta törmään liki joka artikkelissa heti alkuun siihen, että "käännä digikamerasi asetuskiekko A-asentoon", mikä on raivostuttava neuvo filmikuvaajalle! :D

    Minulla olisi myös toinen runko, Pentax MG jossa 1/100 ja B asentojen lisäksi olisi myös täysautomaatti joka mittaa valotusajan välille 1/1000 - 1s. Olisiko minun mielekästä kuvata tällä täysautomaatilla ja hakea tarvittaessa oikea valotusaika räpläämällä ASA-herkkyyskiekkoa kunnes kamera suostuu kuvan ottamaan? Voin sitten kehittäessä prässätä filkan, kuvaamalla koko roskan 1600 herkkyydellä tai sitten ständikehittää jolloin kuvat todennäköisesti onnistuvat paremmin.

    Kiitos etukäteen vastauksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve, ja kiitoksia kommentistasi! Hyvä jos joku tykkää kun on muutenkin ollut viime kuukausina hieman hiljaista täällä blogin puolella ihan omastakin takaa.

      En ole kovin harjaantunut yökuvaaja, joten menee pienellä arvailulla ja tuntumalla omatkin kuvat. Ja kuvaan määrällisesti sen verran vähän, ettei kunnollista tuntumaa ja rutiinia oikein synny.

      Valotusmittariin ei kannata kovin paljon luottaa, sillä valotusmittari näkee kaiken keskiharmaana, vaikka kohde voi yön hämäryydessä olla joko hyvin tumma tai jopa lähes musta. Tuloksena olisi näin ollen ylivalottunut kuva ja tunnelma pilalla. Tämä tietysti riippuu mistä kohtaa valotuksen mittaa. Valotuksen voisi yrittää mitata esimerkiksi sellaisesta paikasta joka muistuttaa keskiharmaata, kuten esimerkiksi katuvalon valaisemalta betonilaatoitukselta.

      Itse käytän yleensä pienehköä aukkoa eli f8 tai f11 ja heitän valotusajaksi joitakin useita sekunteja (yleensä ehkä liikaa). Sain juuri skannattua värifilmin (Portra 400), jossa oli muutama yökuva teollisuuskadulta. Ainakin näissä tapauksissa f8 ja ~10 sekuntia tuotti sen verran ylivalottuneen lopputuloksen, että valotusajan olisi voinut hyvin puolittaa tai ehkä jopa vähentää neljännekseen. Kun aukko on tarpeeksi pieni, on valotusaika kuitenkin sen verran pitkä ettei tarvitse mietiskellä sekunnin kymmenyksiä vaan täysiä sekunteja.

      Eli jättäisin siis itse automatiikan pois ja arvioisin valon määrää itse. Ehkä kohteesta riippuen valotus voisi Trixillä olla f11 ja ~5 sekuntia tai mahdollisesti vähemmänkin, ken tietää? Stand-kehitys tietysti tasoittaa kirkkaimpia valokohtia ja nostaa varjoja.

      Alla olevasta linkistä voisi myös olla hyötyä. Meikäläisellä on sen opiskelu jäänyt hieman puolitiehen, mutta voisin perehtyä siihen uudestaan hieman tarkemmin.

      http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

      Poista